شرکت ایران استنلس، تولید کننده انواع سایزهای اتصالات استنلس استیل شامل: زانو جوشی استیل ۹۰ درجه . ۴۵ درجه اینچی، درزدار و مانیسمان در گریدهای ۳۰۴ و ۳۱۶ در رده های ۱۰ و ۴۰ و ۸۰ انواع سایزهای زانوجوشی صنایع غذایی و زانو جوشی صنایع شیر استیل در گریدهای ۳۰۴  و ۳۱۶ در سایز ۲۵ – ۳۸ – ۵۱ -۶۳ – ۷۶ – ۱۰۲  انواع تبدیل جوشی استیل اینچی و صنایع غذایی و همچنین انواع کپ جوشی استیل استاندارد میباشد.

زانو استیل

زانو استیل

اتصالات استیل  ۳۰۴

تمامی خواص فولاد زنگ نزن  ( اتصالات استیل ۳۰۴ ) در این مقاله در دمای ۲۰ درجه‌ی سانتی گراد اندازه گیری شده‌اند.  چگالی استیل ۳۰۴ حدود ۹/۷ الی ۲/۸ گرم بر سانتی متر مکعب است. مدول الاستیک این فولاد ۱۹۵ گیگاپاسکال و ضریب پواسون  آن ۳/۰ است. استحکام تسلیم آن نیز بین ۵۰۰ الی ۷۲۰ مگاپاسکال است.

علت گسترده بودن محدوده‌ی استحکام تسلیم در این است که اندازه گیری‌ها برای میله‌هایی از جنس فولاد ۳۰۴ ولی با قطر متفاوت انجام شدند، در نتیجه مقادیر متفاوتی داشتند که در این محدوده قرار می‌گرفت.  نقطه‌ی ذوب استیل ۳۰۴ در حدود ۱۴۵۰-۱۳۷۵ درجه‌ی سانتی گراد است. این فولاد به راحتی کار سخت می‌شود.

قطعاتی از جنس این فولاد که به روش کار سرد ساخته می‌شوند به یک مرحله‌ی میانی آنیل نیاز دارند تا کار سختی بهتر صورت گرفته و از پارگی یا ایجاد ترک جلوگیری شود. پس از این که ساخت این مقطع به اتمام رسید، برای کاهش تنش‌های داخلی و بهینه بودن مقاومت به خوردگی قطعه می‌بایست آنیل کامل شود. از طرفی در روش‌های ساخت نظیر فورج که نیاز به کار گرم دارند می‌بایست بعد از حرارت دهی یکنواخت تا دمای ۱۲۶۰-۱۱۴۹ درجه سانتی گراد تحت عملیات شکل دهی قرار بگیرند.

اتصالات استیل 316

استیل 316  دومین استیل رایج از خانواده فولادهای ضد زنگ به حساب می‌آید. اتصالات استیل ۳۱۶ دارای 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل است. ورق ضد زنگ 316 و 304 از نظر خواص مکانیکی، فیزیکی و مواد تشکیل دهنده مشابه یکدیگرند اما وجود 2 تا 3 درصد عنصر مولیبدن در فولاد ضد زنگ 316 سبب اصلی‌ترین تفاوت میان آن‌ها است.

این عنصر باعث بهبود استحکام و خواص مکانیکی در دمای بالا شده و 316 در مقایسه با استیل 304 مقاومت به خوردگی بیشتری دارد. گرید 316 به دلیل مقاومت در برابر هیدروکلریک اسید، سولفوریک اسید، تارتاریک اسید، استیک اسید، فرمیک اسید، کلرید های سولفات، آلکالین و محیط های کلریدی با نام استیل ضد اسید نیز شناخته می‌شود. لازم به ذکر است وزن و ابعاد ورق استیل 316 در قیمت آن تاثیر می‌گذارد.

جوشکاری

اتصالات استیل 316 قابلیت جوشکاری بسیار خوبی دارد اما بعد از جوشکاری برای به حداکثر رساندن مقاومت، جوشکاری باید مجدد انجام شود. ولی ورق استیل 316 L نیاز به جوشکاری دوباره ندارد. همچنین به دلیل بالا بودن نیکل در این فلز برای جلوگیری از ترک گرم و تشکیل فاز فریت باید سرعت قوس جوش کم باشد. ناگفته نماد که قابلیت جوشکاری ورق 316 کمتر از استیل 304 است.

کاربرد اتصالات استیل 316

• نفت ، گاز ، پتروشیمی

• مبدل های حرارتی

• تجهیزات آماده سازی مواد غذایی به ویژه در محیط های کلرایدی

• پنل معماری ساحلی

• ساخت نرده‌ها

• صفحه های بافته شده یا جوش داده شده برای معادن و فیلتراسیون اسیدی

• نیمکت و تجهیزات آزمایشگاهی

• اتصال دهنده ها

زانو-استیل